1. Aanvraag
Voor de aanvraag hebben wij gegevens van u en uw woning nodig. Daarnaast moet u diverse documenten toevoegen bij het aanvraagformulier.
A) Standaard bijlagen
U bent eigenaar, wonend op het adres waarvoor subsidie wordt aangevraagd:
- De offerte (De eisen aan de offerte vindt u hier. Voldoet de offerte niet aan de eisen, dan wordt uw aanvraag niet in behandeling genomen.)
- Een ingevulde ondertekening van de aanvrager.
B) Extra bijlagen afhankelijk van de aanvrager
U bent eigenaar, maar u woont nog niet op het adres waar de subsidie voor wordt aangevraagd:
- Koopovereenkomst van de woning.
- Intentieverklaring dat u van plan bent in de woning te gaan wonen.
U bent een VvE:
- Ondertekening van de ondertekeningsbevoegde van de VvE.
- Een uittreksel van de KvK.
C) Bijlagen afhankelijk van de maatregel
Verwijderen van verhard oppervlak:
- Een duidelijke foto van de bestaande situatie, wanneer u subsidie aanvraagt voor het verwijderen van verhard oppervlak.
Vul het aanvraagformulier in.
Let op! Als blijkt dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd voordat u een aanvraag heeft ingediend, wordt de subsidie afgewezen.
D) Het is toegestaan deze subsidie te ‘stapelen’ met eventuele subsidies van andere overheidsinstanties. Het is wel raadzaam om dan ook de voorwaarden met betrekking tot stapelen te controleren.
E) U kunt ook een gemeentelijke duurzaamheidslening aanvragen voor het totale investeringsbedrag. Deze kan financieel aanvullend zijn op de subsidie.
Verzoek aanvullende informatie
Wanneer de door u aangeleverde informatie niet compleet is, krijgt u een ‘Verzoek aanvullende informatie’. Op dat moment mag u al wel beginnen met de uitvoering van de werkzaamheden. Dit doet u wel op eigen risico. Het advies is de positieve beschikking (de toekenning) af te wachten.
U krijgt vier weken de tijd de gegevens aan te leveren waar om gevraagd wordt. Ontvangt de Omgevingsdienst West-Holland de aanvullende informatie niet, dan wordt uw subsidieaanvraag buiten behandeling gesteld.
2. Besluit
Uw aanvraag wordt in behandeling genomen wanneer deze volledig is ingediend (inclusief bijlagen). Binnen acht weken ontvangt u het besluit (Toekenning) waarin staat dat u in aanmerking komt voor subsidie en wat de hoogte van de subsidie is.
3. Uitvoering
De maatregel moet binnen zes maanden na toekenning van de subsidie zijn uitgevoerd. Mocht dit niet haalbaar zijn dan kunt u een verzoek indienen om deze termijn te verlengen met vier weken. De factuur van de maatregel moet voldoen aan een aantal eisen. De factuureisen vindt u hier. Geef deze eisen door aan het bedrijf dat de duurzame maatregel uitvoert, zodat u direct een juiste factuur ontvangt voor de gereedmelding.
4. Gereed melding
Na afronding van de werkzaamheden, dient u de gereed melding digitaal in. Voor de gereedmelding hebben wij extra gegevens van u nodig, zoals uw IBAN. Bij de gereed melding voegt u toe:
- De factuur. De factuureisen vindt u hier. Let op! Als de werkzaamheden exact hetzelfde zijn zoals vermeld in de offerte en de bedragen zijn gelijk gebleven, dan is een specificatie niet nodig. Wanneer de bedragen verschillen moet de subsidie opnieuw bepaald worden.
- Een betaalbewijs. Dit is een kopie van uw bankafschrift (geen pinbon).
- Een ingevulde ondertekening.
- Bij het gereed melden van het verwijderen van verhard oppervlak stuurt u foto’s mee van de nieuwe situatie.
Tip! Sla eerst alle bijlagen op, zodat u deze direct kunt uploaden bij het gereed meldingsformulier.
Heeft u alle benodigde bijlagen gereed? Vul dan het gereed meldingsformulier in.
Let op! Als blijkt dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd voordat u een aanvraag heeft ingediend, wordt de subsidie alsnog afgewezen.
5. Betaling
U ontvangt na goedkeuring een beschikking (Vaststelling) waarin het uiteindelijke subsidiebedrag vermeld is. Betaling geschiedt binnen zes weken na ontvangst van de vaststelling. De Omgevingsdienst verleent geen voorschot.