Duurzame toepassingen
Pelletkachel, buffervat, isolatie en twaalf zonnepanelen.
Het negentiende-eeuwse woonschip Rodeur slurpte diesel en stonk naar het aggregaat, dat de woning van stroom en warmte voorzag. Bob Rozema maakte hier direct een eind aan toen hij dit schip in 2015 kocht: “Mijn alternatief is een goed geïsoleerd schip, verwarmd door een pelletkachel en voorzien van elektriciteit dankzij de zonnepanelen. Zo heb ik over het hele jaar gezien geen gas en elektriciteitsgebruik meer. Mijn schip noem ik daarom een Green Ship.”
Houtpellets en zonnepanelen
Het stoken van pellets is een zeer duurzame stookmethode. De pellets, kleine geperste houtkorrels gemaakt van zaagsel, zijn een afvalproduct van de houtindustrie. Rozema heeft ook een buffervat geplaatst op het schip. “Dat vangt de piekbelasting op als er ineens veel heet water nodig is. Alleen als het buffervat beneden een vooraf ingestelde temperatuur zakt, wordt het water weer opgewarmd.” Hij licht toe dat in het buffervat ook een zonnespiraal zit. “Zo kan ik de installatie in de toekomst uitbreiden met zonnecollectoren. Vooral in de zomer zal dat goed werken, zodat de pelletkachel steeds minder vaak aan hoeft.”
“Zonnepanelen genereren evenveel elektriciteit als ik gedurende een jaar gebruik”, vertelt Rozema trots. De twaalf hoge kwaliteit zonnepanelen bieden ruim voldoende capaciteit. Toch heeft Rozema ook rekening gehouden met mogelijke uitbreiding met extra zonnepanelen. “Dan hoef ik geen andere omvormer te kopen, want deze heeft nog voldoende capaciteit voor een uitbreiding. Meer dan nodig voor de huidige set zonnepanelen.”
Kostenbesparing van 3000 euro per jaar
Ondanks hoge aanschafkosten is exploitatie een stuk aantrekkelijker dan gebruik van fossiele brandstoffen. Rozema gaf 50.000 euro uit aan de duurzame renovatie. “Ik besteed minder dan de 5.000 euro aan dieselkosten per jaar van de vorige eigenaar”, verklaart Rozema. “Mijn pelletkosten zijn ruim 2.000 euro per jaar. Dat is genoeg voor ruim 6.000 kilo pellets door de oven.” Ook de elektriciteit ziet Rozema als nagenoeg gratis, aangezien hij meer opwekt dan verbruikt op het schip.
Lessen
“Alles zelf uitzoeken is handig, maar daardoor is de kans groter dat details vergeten worden”, geeft Rozema als belangrijkste les. “Vraag altijd iemand om mee te kijken, zodat de installatie goed wordt voorbereid.” Drie verschillende installateurs voerden delen van de maatregelen op het schip uit. De Zonnefabriek leverde de panelen, Deilen BV uit Zaandam was hoofdaannemer en MickMick leverde de houtpalletkachel. “Als je zelf weet hoe het werkt, kun je sneller ingrijpen als iets misgaat. Je hoeft niet terug te vallen op andere adviseurs.” Ook fysiek heeft Rozema een belangrijke tip ervaren: “het sjouwen van een nieuwe lading pallets van 800 kilo van wal naar schip is een flinke inspanning. Verkijk je daar niet op.”